Művészeti műhely

Art-i-csóka

Ki is az a Zongor Klára?

2017. július 10. - klarazongor

KEZDETEK

Bár mindig is szerettem a gyermekek társaságát, a véletlennek köszönhetem, hogy pedagógus lettem. Mivel szüleim jogászok, nem volt kérdés, hogy én is jogi pályán fogom folytatni tanulmányaimat. A Vetési Albert Gimnáziumban szerzett érettségi után (1996) azonban nem sikerült bejutnom az ELTE jogi karára, így a veszprémi Dózsa György Általános Iskolába kerültem, mint pedagógus asszisztens. Ez a közel fél év döntötte el a sorsom. Nemcsak azt, hogy tanítani szeretnék, hanem azt is, hogy mennyi megoldandó feladat vár a jövő pedagógusaira. Ekkor még létezett un. kisegítő osztály, a 12 hátrányos helyzetű, roma, vagy tanulás zavarokkal (ma BTM-es vagy SNI-s) gyerekekből állt. Nagyszerú kihívás volt a velük való foglalkozás és ekkor döntöttem el, hogy én is tanár leszek, és a tanítványaim sosem fognak megkülönböztetést tapasztalni.

TANÍTÓKÉPZŐ

1997-ben felvételt nyertem a Budapesti Tanítóképző Főiskola nappali tagozatára, ahova 2 évig jártam. Közbejött a szerelem és lányom megszületése, így egy év halasztás után tanulmányaimat a győri Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Tanítóképző levelező szakán folytattam. Itt választottam speciális kollégiumnak a vizuális kultúra műveltségi területet, ami a későbbi pályámat szintén meghatározta. Főiskolai oklevelemet 2002-ben szereztem.

FRANCIA SZAK

A 2001-es év számomra nagyon meghatározó volt. 1994-95 között egy évet töltöttem francia Kanadában, Jonquière nevű kisvárosban, ahol letettem az ottani érettségit. Itt szerettem meg a francia nyelvet és kultúrát. Az élet újabb szerencsés fordulatának köszönhetően a veszprémi Pannon Egyetem francia szakot indított, ahova felvételt nyertem. Ezzel párhuzamosan a veszprémi Hriszto Botev Általános Iskola francia szakos tanítót keresett. Az intézmény abban az évben hirdette meg a francia nyelv első osztálytól történő tanítását. Azonban a programot elindítani hivatott pedagógus váratlanul – 2001 nyarán – Pécsre költözött, így a csoport tanár nélkül marad. Így kerültem ez év augusztusában a Botev Iskolába, szeptembertől pedig a Pannon Egyetem Bölcsészettudományi Kar Francia nyelv és irodalom szakára.

ELSŐ ÉVEK

Bedobtak a mélyvízbe. Heti két alakommal tanítottam franciát pici elsősöknek, a többi órát, pedig mint napközis tanító kaptam meg. Erre a két órára rengeteget készültem, dalokkal, versekkel, játékos feladatokkal, ugyanis sehol a közelben nem tanítottak ilyen pici gyerekeket franciára, mondhatni velem együtt alakult ki az az első tanmenet, melynek alapjait ma is használom. Az egyetemen nagy tudású tanári gárda tanított, Mihalovics Árpád a nyíregyházi Egyetemről jött, célja volt Veszprémben is elindítani a francia szakot, és hozta magával legjobb, legismertebb kollégáit Tegyei Gabriellát, Bartkó Jánost…stb. Az, hogy a mai napig jó módszerekkel tanítok mind alsóban, mind felső tagozaton, azt annak köszönhettem, hogy a főiskolát és az egyetemet is elvégeztem, így átfogóan látom az oktatás-nevelés egészét. 2004-ben a Veszprémi Tudományos Diákköri Konferencián II. helyezést értem el „Enseignement des langues précoses” (Korai nyelvoktatás) című tanulmányommal. A 2005-2006-os tanévben Köztársasági Ösztöndíjban részesültem.

2002. nyarán egy hónapot töltöttem a franciaországi Caen-ban (Normandia), ahol a képzés a követező területeket érintette: francia nyelv tanítása általános iskola alsó tagozatán, játékos tevékenységek, autentikus anyagok alkalmazása a nyelvórán, csoportmotiválás és – animálás illetve francia nyelvtanulás zenén és dalokon keresztül (Formation d'animateurs pédagogiques pour le français langue étrangère ou seconde). Megismertem Colette Samson-t, akinek tankönyvét (Alex et Zoé) mind a mai napig használom alsó tagozaton.

A következő években egyre kevesebb napközis órám volt (néha kiegészítve más alsós tantárgyakkal: ének, testnevelés, rajz és technika), és egyre több lett a francia órám.

2004-ben Párizsba vettem részt egy továbbképzésen (Méthodologie pour professeurs de français langue étrangère), ahol a francia, mint idegen nyelv tanításának módszertanával ismerkedtem.

Egyetemi oklevelemet Európai Uniós szaknyelvi szakiránnyal 2006 júniusában szereztem.

GYERMEKJOGOK

2004-ben jogász végzettségű édesanyámban felmerült az ötlet, hogy nincs Magyarországon kifejezetten gyermekeknek szóló gyermekjogi anyag. Össze is állítottunk három gyermekjogi füzetet (5-8, 9-14, 15-18 éveseknek). Rá kellett jönnünk azonban, hogy ezek a kiadványok önmagukban még ne állják meg a helyüket, szükség van egy jogi magyarázatokat tartalmazó könyvre, ami a gyermekekkel foglalkozó szakembereknek (gyámügyes, szociális munkás, pedagógus, gyermekvédelmi szakember illetve védőnő) segít a jogok jobb megértésében. Így szültetett meg a Gyermekjogi ABC című könyv. Hogy a csomag teljes legyen, szükségét éreztem egy pedagógiai kézikönyv megírására, melyben játékos feladatok segítik a szakembert a jogok megtanításra, átadására. 2005. decemberében a Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi területi Bizottsága I. díjban részesítette könyvcsomagunkat. A Veszprém Megyei Eötvös Károly Megyei Könyvtárral közösen 2011 óta részt veszek egy TÁMOP pályázatban, melynek keretében Berhidán és Veszprémben tanítom a gyermekjogokat. A pályázat a „Felfedező körúton a gyermekjogok világában” címet viseli.

covers_226681_jpg_es.jpg

A könyvcsomag terjesztését az akkori Szociális és Munkaügyi Minisztérium is támogatta, így az rengeteg iskolába, családsegítő központba és könyvtárba eljutott. Szabadidőnkben jártuk az országot, bemutatókat tartottunk tantestületeknek, szociális otthonoknak, esélyek házának. Eljutottunk Nyíregyházára, Békéscsabára, Nagykanizsára is.

OSZTÁLYFŐNÖKSÉG

2008 újabb fordulópont volt az életemben. Felsős osztályfőnök lettem, így a francia nyelv mellett 5. és 6. évfolyamon rajzot is tanítani kezdtem. Az osztályfőnökség egy új kihívás volt számomra. A tanítás mellett az ember egy kicsit anyává is válik, osztályának tanulói napi problémáit, sérelmeit, örömeit is megosztják. Azóta már harmadszor kapom meg ezt a megbízást és bizton állíthatom, nagyon sokat fejlődtem ezen a téren, rengeteg tapasztalatot szereztem általuk. Iskolánk 2008-2010 között egy 6 országot összefogó Comenius Programban vett részt, melynek keretében újra eljutottam Normandiába (Oustreham), Olaszországba és Wales-be. Ezeken az utazásokon számtalan élményt szereztünk, az ott ért hatások, jó gyakorlatok részei már tanítási, nevelési módszereimnek.

DÖK

2008 szeptemberétől az iskola Diákönkormányzat segítő pedagógusa is lettem, ezt a tisztséget mind a mai napig betöltöm. Nagyon sok újítást vezettem be azóta. Szervezek évközi programokat (pl.: karácsonyi kézműves foglalkozások kollégák bevonásával), suli-bulikat, Mikulás és Valentin napot, évente kétszer papírgyűjtést és sport napot az egész iskola bevonásával.  2015-ben a Veszprém Megyei Europe Direct szervezésében karácsonyfa-dísz készítő és ajándékozó projektben vettünk részt, és több mint 10 európai országból (kb. 30 iskolából) kaptunk mi is díszeket.

2007-től minden évben készítek fel tanulókat az Országos Francia Nyelvi Tanulmányi Versenyre, melyet Nyíregyházán szerveznek. Több sikeres eredményünk közül egy I. helyezésre (5. évfolyam) és egy III. helyezésre (6. évfolyam) vagyok a legbüszkébb. Mellette részt veszünk minden „franciás” versenyen, megmérettetésen, mint például a Grimm Kiadó Szótárhasználati Vetélkedőjén illetve idén a budapesti Vörösmarty Gimnázium országos Francia Nyelvű Előadások versenyén a 8. osztályosokkal. Francia tanárként rengeteg programot szerveztem magam is diákjaimnak. Emlékezetesek a karácsonyi fellépéseink a városban, évenként megrendezésre kerülő Francia Nap, Sajt- és süteménykóstolás. 11 éven keresztül Francia Tábort is szerveztem diákjaimnak mindig más és más helyszínen. Munkámat több ízben segítette anyanyelvi lektor, a francia Marie Hermelin, az olasz Valentina Pasini és utoljára a szintén francia Nabil ElAyadi.

2010-ben elvégeztem a Tehetség és Kreativitás elnevezésű akkreditált képzést, amiből később, a rajz tanítás terén sokat profitáltam.

IKT

2011-től új érdeklődési köröm lett, mégpedig az IKT eszközök minél szélesebb körű alkalmazásának lehetőségei. A már fent említett Comenius program rávilágított arra, hogy van még mit fejlődnöm ezen a területen. Azóta rutinszerűen használom a számítógép adta lehetőségeket, szerkesztek honlapot, készítek magazinszerű prezentációkat, ismerem a Prezit és több közösségi oldalon zárt csoportban tartom a kapcsolatot diákjaimmal. Meggyőződésem, hogy az online világot jól kell tudni használni és erre meg kell tanítani a gyerekeket is. Fontos, hogy itt is jó példával szolgáljunk számukra. Az iskola interaktív tábláit rendszeresen használom, és felsős diákjaimnak is többször adok PPT-s feladatot. 2012-ben az EDUCATIO eTwinning e3 Evolúció elnevezésű pályázatán a „XXI. századi mese” című projektemmel meghívást nyertem az EDUCATIO szegedi konferenciájára és Budapesten részt vehettem az Intel® Teach Essentials program keretében megrendezésre kerülő „digitális eszközökkel támogatott projekt alapú tanulás” elnevezésű képzésén.

2011-ben 30 órás Ifjúsági és Családi Mediációs képzésen vettem részt, célom, hogy később felfrissítve ezt a tudásomat, még tovább képezzem magam ezen az izgalmas területen.

2012 januárjától a Tempus Közalapítvány közoktatási szakértője vagyok, kisebb és nagyobb pályázatok elbírálásában veszek részt.

ART-I-CSÓKA SZÜLETÉSE

2015-ben „A tanulás tanítása az általános iskolában” elnevezésű pedagógus-továbbképzési programban vettem részt. Ezzel egy időben új „szerelem” lépett be az életembe, elindítottam a „Híres művészek nyomában” című szakkörömet, aminek keretében többek között Keith Haring stílusában, több üres falat is kifestettem a gyerekekkel az iskolaudvaron. Egy évre rá, az iskola több tantermét is kidekorálhattam az adott osztályokkal, így lett a Botev Iskolában angol, német és francia termen kívül dzsungel-terem, zeneterem vagy a Balaton-Veszprém elnevezésű terem. A szakkör annyira kinőtte magát és olyan sikeres lett a tanulók körében, hogy 2016 nyarán két iskolai tábort is szerveztem és nevet adtam a tehetséges szakköröseim csapatának, „Art-i-csóka klub”néven. Azóta ez lett a neve a szakkörömnek is. 2017 februárjában a MATEHETSZ pályázatán szakköröseimmel nyertem, ez a projekt június 30-án zárult le. (Írtam róla Matehetsz címszó alatt). Közben 2016 januárjában beiratkoztam a budapesti Műszaki Egyetem Közoktatás vezetői képzésére, ahol a szakvizsga mellett újabb diplomát szerezhetek idén decemberben.

A francia és a rajz mellett a 3. nagy "szerelmem" a foltvarrás (patchwork),a veszprémi Foltvirágok tagja vagyok 2011 óta.

Bemutatkozásomat egy bakancslistámon szereplő céllal szeretném zárni, szívesen tanítanám fél/egy éven keresztül egy afrikai ország gyermekeit.

 

Zongor Klára

 

A bejegyzés trackback címe:

https://art-i-csoka.blog.hu/api/trackback/id/tr412652647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása